tirsdag den 10. april 2012

Utluftning nr. 11 - Pappa skal gifte seg (igjen)

I dag kom invitasjonen - jeg åpnet kortet - det lyste mot meg i store svarte løkkebokstaver; "Det gleder oss å kunne invitere deg til vårt bryllup...". Det var en invitasjon til pappas bryllup med hans nye kjæreste. De har nå snart vært sammen i 3 år, så er jo ikke akkurat nytt, men det kom fortsatt som et sjokk for meg. Uansett hvor klar jeg var over det, så kom det plutselig alt for fort - denne dagen hadde jeg lenge ikke ønsket skulle komme.

For 5 år siden gikk mor og far fra hverandre. Omstendighetene rundt, vil jeg ikke gå nærmere inn på... Men bare 2 år etter kommer pappa og forteller hvordan han hadde møtt en ny dame. En dame som senere viste seg å være 10 år yngre enn han og ikke den typen jeg hadde forestil meg pappa kunne falle for. En dame som drømmer om å bo på Frogner i Oslo, elsker alt som heter merker og jobber som kosmetolog.

Meg og søsknene mine har aldri helt kommet overens med henne og det er ikke med stor glede jeg nå ser på bryllupsgaver og en kjole til festen. I går ringte broren min og fortalte at han hadde fått vite at pappa ikke skal ta særeie. De fleste vil nok si at det ikke er noe man skal snakke om, og at man ikke skal snakke om arv før det en dag eventuelt skal bli aktuelt. Men nå har det seg sånn at pappas kommende kone har ett barn og pappa har 4. Den dagen de eventuelt dør, fordeler så arven seg 50% til pappas barn og 50% til hans kones barn. Med andre ord får vi 4, hver 1/8 av arven, mens barnet til kona til pappa så får 1/2. Når så pappa har en god del mer penger enn madammen så sier det seg jo også selv at det er en dårlig deal for meg og mine søsken.

Nå skal det ikke bare handle om arv - men jeg synes bare det å gifte seg 2. gang er unødvendig! Hvis man først har opplevd hvor dårlig det kan gå en gang, så ser jeg ingen grunn til å utsette seg selv for det igjen. Personlig har jeg heller ikke noe stort behov for å gifte meg noen gang.

Om to uker er dagen der - dagen hvor det ikke er noen vei tilbake. Så er vi en stor (glad) familie...


Bildet er fra nettstedet Norske Hemmeligheter. En helt genial side, spør du meg! Her kan man selv legge inn en hemmelighet man har behov for å lufte ut, men som man ikke kan eller tørr å fortelle noen man kjenner. De som har nettstedet designer så et bilde til hemmeligheten, og hver dag publiserer de en hemmelighet illustrert i bilde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar