tirsdag den 4. september 2012

Utluftning nr. 16 - Matdiskriminering


I helgen ble pappa 50, så da var det duket for en aldri så liten feiring. Med 25 gjester og et pent festlokale foregikk feiringen med både venner og familie til langt på natt. Siden vi var så mange, og pappa liker å ha styr på alt som skal skje, så hadde han forhåndsbestilt mat til gjestene. Men normalt skriver man alternativene i invitasjonen og så får gjestene selv melde tilbake hva de kunne tenke seg. Normalt kan man velge mellom fisk, fugl og kjøtt i hvert fall – men neida, pappa synes det var praktisk å dele opp menyen etter kjønn. Altså at damene fikk en meny og at gutta fikk en anden. Noe jeg personlig synes var helt absurd og ikke minst diskriminerende! For eksempel til forrett fikk damene en liten rekecocktail, mens gutta fikk tartar av dansk økologisk kalv. Greit greit, de fleste vil nok rynke litt på nesa når man sier tartar, men jeg kunne veldig godt tenkt meg å prøve det! Jeg fikk heldigvis byttet bort min rekecocktail, så fikk smake det råe kjøttet. Og jeg må si det faktisk ikke var gærent – men magen min var vist ikke så glad i det dagen etter… Poenget er – ikke diskriminer damene på denne måten, så er det bedre å bestemme den samme menyen til alle gjestene – eller rett og slett ta seg tid til å finne ut hva folk faktisk vil ha! 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar